Laura Batstra - Psychiatrische labels staan ouderbetrokkenheid in de weg


Acht jaar geleden was het, dat ze de knuppel in het hoenderhok gooide met haar boek Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen. Het zijn niet de kinderen, die alsmaar drukker worden, stelde ze toen. Het is de samenleving die de drukte niet meer aankan en reageert door te medicaliseren. ‘Door de immense druk op overbelaste leerkrachten en ouders, worden bijzondere kinderen als probleem ervaren’ (UKrant, 26 november 2018).

Het medicaliseren, dat brengt ouderbetrokkenheid vaak op spanning. Laura’s verfrissende kijk op leerlingen en labels ontspant onderwijsprofessionals en ouders in hun samenwerking.

Over Laura Batstra

Laura Batstra (1973) studeerde in 1997 (cum laude) af in de psychologie. Daarna werkte ze als psycholoog in het Universitair Medisch Centrum Groningen aan verschillende projecten op het gebied van de indirecte patiëntenzorg. Eind 2004 promoveerde zij op het proefschrift ‘Difficult birth, difficult life?’ Daarna werkte ze als behandelend psycholoog in een instelling voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Sinds 2010 werkt Batstra als onderzoeker en docent bij de afdeling Orthopedagogiek van de RUG. Daar geeft zij o.a. het vak Psychopathologie Kind en Jeugdigen. In haar onderwijs aan studenten kan zij putten uit haar therapeutische ervaring en haar wetenschappelijke onderzoek.